Az akadálymentesség üzleti előnyei: szélesebb közönség, nagyobb versenyelőny. Második rész.

A piac mérete és vásárlóereje
Világszerte mintegy 1,58 milliárd ember él fogyatékossággal, ami a bolygó népességének hozzávetőleg 22%-a. Csak az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és az Európai Unióban körülbelül 168,6 millió fogyatékossággal élő ember található. Bár a fogyatékosság előfordulása az idősebbek körében a magasabb, a munkaképes korú népesség jelentős része is érintett.
A számok alapján kiolvasható, hogy a hatalmas lehetőség rejlik abban, ha a fogyatékossággal élők igényeit kielégítjük. A képességzavarral vagy képességhiánnyal élők globális éves vásárlóereje az Egyesült Királyságban és a Európai Unióban meghaladja az 1,3 billió eurót, ha az őket körülvevő családtagokat is figyelembe vesszük, akkor akár 8 billió eurót is elérhet.
A másik egy társadalmi átalakulás, – mely jelentős hatást gyakorol mind a globális, mind pedig az európai gazdaságra – a növekvő áltagéletkor, az, hogy egyre hosszabb ideig élünk. Az előrejelzésekből kiolvasható, hogy 2030-ra az 50 év felettiek aránya megközelítheti vagy akár meg is haladhatja a 40%-ot az EU népességén belül. Ez azt jelenti, hogy várhatóan több mint 180 millió ember lesz 50 év feletti az Európai Unióban, melynek komoly hatása lesz a munkaerőpiacra és a gazdaságra: az 50 év felettiek pénzköltéséből származó úgynevezett ezüstgazdaság már 2025-ben elérheti a 6,4 billió eurót, a munkahelyek számát pedig 40%-kal emelheti.
A fenti adatok is alátámasztják, hogy a fogyatékossággal élők jelentős csoportot képviselnek a társadalmon belül, akiknek akadálymentes környezetre és egyértelmű, rugalmas, és többféle eszközzel is használható digitális környezetre van szüksége. Az átgondoltabb, akadálymentes tervezés nemcsak azt jelenti, hogy a termék szélesebb közönséget ér el, hanem várhatóan alacsonyabb költséggel lesz fenntartható, illetve időtállóvá válik. Ha ilyen hozzállással készül egy termék, akkor ez hosszútávon jelentős költségmegtakarítást eredményezhet.
Plusz egy érv: online keresés
Felmérések kimutatták, hogy a kiskereskedelmi vásárlások közel fele online kereséssel indul:
- A vásárlók 83%-a az interneten tájékozódik, mielőtt személyesen elmenne vásárolni. Emellett a vevők közel háromnegyede, azaz 72%-a, még a boltban is folytatja az információgyűjtést okostelefonja segítségével.
- A vásárlók többsége az interneten kezdi a vásárlást. Közel felük (44%) keresőmotorokat használ, míg majdnem ugyanennyien (41%) közvetlenül online boltokban néznek körül. Ez azt jelenti, hogy a digitális platformok ma már ugyanolyan fontosak a kereskedők számára, mint a hagyományos üzletek.
- A világ vezető gazdaságaiban, például az Egyesült Államokban és Kínában, az online vásárlások már most is a teljes kiskereskedelmi forgalom több mint egyötödét teszik ki. Ez az arány gyorsan növekszik, és várhatóan hamarosan eléri vagy meghaladja a 30%-ot.
A Google keresőmotorja, melyet manapság is a legtöbben használnak, folyamatosan fejlődik a mesterséges intelligenciának köszönhetően, azonban még mindig csak egy páréves gyerek értelmi szintjén áll. Ezért fontos, hogy segítsünk neki megérteni a weboldalunkon lévő információkat. Ha betartjuk az akadálymentességi szabályokat, azzal két legyet ütünk egy csapásra:
- A Google jobban megérti, mely információk fontosak az oldalunkon.
- A kereső biztosabb lehet abban, hogy megbízható adatokat közlünk.
Ennek eredményeként nagyobb eséllyel jelenik meg termékünk az első keresési találatok között. Ez üzleti oldalról óriási értéket képvisel, sok cég már csak a jobb keresési eredmények miatt is elégedett az akadálymentes fejlesztésekkel.
Milyen lenne a tökéletes digitális világ?
Olyan, ahol minden digitális tartalom:
- bárki által használható,
- működik minden eszközön (számítógép, telefon, táblagép),
- elérhető bármilyen fájlformátumban (weboldal, PDF, e-könyv),
- használható lassú vagy gyors internetkapcsolattal is,
- jól működik különböző környezetekben (otthon, irodában, utazás közben).
Ezt a tökéletes állapot valószínűleg soha nem fog megvalósulni, az akadálymentes digitális világ megteremtése inkább egy folyamatos jobbra törekvésként jellemezhető. A jogszabályi minimumon túlmutató fejlesztések révén a termékek szélesebb közönséget érhetnek el, a jobban kidolgozott funkciók pedig növelik a felhasználói elégedettséget. Ráadásul az inklúzióra összpontosító vállalatok jobb pénzügyi teljesítményt mutatnak versenytársaikhoz képest, míg az akadálymentességi elvek alkalmazása akár négyszeresére bővítheti a potenciális felhasználói kört.
Mindezen felül az akadálymentességet prioritásként kezelő márkák pozitív asszociációkat keltenek: nyitottságot, innovációt és befogadást sugallnak. E megközelítés kézzelfogható előnye a megnövekedett látogatói forgalom, ami alátámasztja az akadálymentes tervezés kezdeti szakasztól való alkalmazásának fontosságát. Ez a stratégia nemcsak etikus, de üzleti szempontból is előnyös, hiszen bővíti a potenciális ügyfélkört és erősíti a márka pozitív megítélését.