Product Design Development 10 min read 01/04/2025

Az akadálymentesség üzleti előnyei: szélesebb közönség, nagyobb versenyelőny. Második rész.

Krisztián Mózer-Zima Digital Product Designer
Az előző részben bemutattam, hogy a jól megtervezett digitális tér mindenki számára előnyös. Most arra szeretnék rávilágítani, hogy az akadálymentes megközelítés gazdaságilag is kedvező, mivel termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal jelentősen szélesebb közönséget érhetünk el. Az akadálymentes szemléletmód beépítése a terméktervezés folyamatába tehát nemcsak társadalmi, hanem üzleti szempontból is hatalmas lehetőség – de vajon mekkora versenyelőnyt jelenthet a vállalatok számára?

A piac mérete és vásárlóereje

Világszerte mintegy 1,58 milliárd ember él fogyatékossággal, ami a bolygó népességének hozzávetőleg 22%-a. Csak az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és az Európai Unióban körülbelül 168,6 millió fogyatékossággal élő ember található. Bár a fogyatékosság előfordulása az idősebbek körében a magasabb, a munkaképes korú népesség jelentős része is érintett.

A számok alapján kiolvasható, hogy a hatalmas lehetőség rejlik abban, ha a fogyatékossággal élők igényeit kielégítjük. A képességzavarral vagy képességhiánnyal élők globális éves vásárlóereje az Egyesült Királyságban és a Európai Unióban meghaladja az 1,3 billió eurót, ha az őket körülvevő családtagokat is figyelembe vesszük, akkor akár 8 billió eurót is elérhet.

A másik egy társadalmi átalakulás, – mely jelentős hatást gyakorol mind a globális, mind pedig az európai gazdaságra – a növekvő áltagéletkor, az, hogy egyre hosszabb ideig élünk. Az előrejelzésekből kiolvasható, hogy 2030-ra az 50 év felettiek aránya megközelítheti vagy akár meg is haladhatja a 40%-ot az EU népességén belül. Ez azt jelenti, hogy várhatóan több mint 180 millió ember lesz 50 év feletti az Európai Unióban, melynek komoly hatása lesz a munkaerőpiacra és a gazdaságra: az 50 év felettiek pénzköltéséből származó úgynevezett ezüstgazdaság már 2025-ben elérheti a 6,4 billió eurót, a munkahelyek számát pedig 40%-kal emelheti.

A fenti adatok is alátámasztják, hogy a fogyatékossággal élők jelentős csoportot képviselnek a társadalmon belül, akiknek akadálymentes környezetre és egyértelmű, rugalmas, és többféle eszközzel is használható digitális környezetre van szüksége. Az átgondoltabb, akadálymentes tervezés nemcsak azt jelenti, hogy a termék szélesebb közönséget ér el, hanem várhatóan alacsonyabb költséggel lesz fenntartható, illetve időtállóvá válik. Ha ilyen hozzállással készül egy termék, akkor ez hosszútávon jelentős költségmegtakarítást eredményezhet.

Plusz egy érv: online keresés

Felmérések kimutatták, hogy a kiskereskedelmi vásárlások közel fele online kereséssel indul:

  • A vásárlók 83%-a az interneten tájékozódik, mielőtt személyesen elmenne vásárolni. Emellett a vevők közel háromnegyede, azaz 72%-a, még a boltban is folytatja az információgyűjtést okostelefonja segítségével.
  • A vásárlók többsége az interneten kezdi a vásárlást. Közel felük (44%) keresőmotorokat használ, míg majdnem ugyanennyien (41%) közvetlenül online boltokban néznek körül. Ez azt jelenti, hogy a digitális platformok ma már ugyanolyan fontosak a kereskedők számára, mint a hagyományos üzletek.
  • A világ vezető gazdaságaiban, például az Egyesült Államokban és Kínában, az online vásárlások már most is a teljes kiskereskedelmi forgalom több mint egyötödét teszik ki. Ez az arány gyorsan növekszik, és várhatóan hamarosan eléri vagy meghaladja a 30%-ot.

A Google keresőmotorja, melyet manapság is a legtöbben használnak, folyamatosan fejlődik a mesterséges intelligenciának köszönhetően, azonban még mindig csak egy páréves gyerek értelmi szintjén áll. Ezért fontos, hogy segítsünk neki megérteni a weboldalunkon lévő információkat. Ha betartjuk az akadálymentességi szabályokat, azzal két legyet ütünk egy csapásra:

  1. A Google jobban megérti, mely információk fontosak az oldalunkon.
  2. A kereső biztosabb lehet abban, hogy megbízható adatokat közlünk.

Ennek eredményeként nagyobb eséllyel jelenik meg termékünk az első keresési találatok között. Ez üzleti oldalról óriási értéket képvisel, sok cég már csak a jobb keresési eredmények miatt is elégedett az akadálymentes fejlesztésekkel.

Milyen lenne a tökéletes digitális világ?

Olyan, ahol minden digitális tartalom:

  • bárki által használható,
  • működik minden eszközön (számítógép, telefon, táblagép),
  • elérhető bármilyen fájlformátumban (weboldal, PDF, e-könyv),
  • használható lassú vagy gyors internetkapcsolattal is,
  • jól működik különböző környezetekben (otthon, irodában, utazás közben).

Ezt a tökéletes állapot valószínűleg soha nem fog megvalósulni, az akadálymentes digitális világ megteremtése inkább egy folyamatos jobbra törekvésként jellemezhető. A jogszabályi minimumon túlmutató fejlesztések révén a termékek szélesebb közönséget érhetnek el, a jobban kidolgozott funkciók pedig növelik a felhasználói elégedettséget. Ráadásul az inklúzióra összpontosító vállalatok jobb pénzügyi teljesítményt mutatnak versenytársaikhoz képest, míg az akadálymentességi elvek alkalmazása akár négyszeresére bővítheti a potenciális felhasználói kört.

Mindezen felül az akadálymentességet prioritásként kezelő márkák pozitív asszociációkat keltenek: nyitottságot, innovációt és befogadást sugallnak. E megközelítés kézzelfogható előnye a megnövekedett látogatói forgalom, ami alátámasztja az akadálymentes tervezés kezdeti szakasztól való alkalmazásának fontosságát. Ez a stratégia nemcsak etikus, de üzleti szempontból is előnyös, hiszen bővíti a potenciális ügyfélkört és erősíti a márka pozitív megítélését.